Bij het importeren van auto’s uit bijvoorbeeld Duitsland of België wordt op grote schaal gefraudeerd. De overheid loopt daardoor dit jaar tot 65 miljoen euro mis.

Dat meldt BNR Nieuwsradio naar aanleiding van eigen onderzoek.

Frauderen is mogelijk met de Belasting van Personenauto’s en Motorrijwielen (BPM). Handelaren betalen minder belasting dan de auto op zou moeten leveren. Gemiddeld zou het gaan om zo’n 1500 euro per auto.

Dat werkt zo: de autohandelaren kiezen ervoor om niet de BPM-afschrijftabel te gebruiken, waarvoor het bouwjaar van de auto als basis dient. In plaats daarvan doen ze een eigen waardebepaling. Door minieme schade als krasjes op te voeren en accessoires weg te laten daalt de taxatiewaarde van de auto. Daardoor hoeft er minder belasting over te worden betaald.

Te weinig occasions

De Bovag, de brancheorganisatie van garagehouders en autowasbedrijven, is op de hoogte van de fraude en heeft het reeds gemeld bij de fiscus. In de eerste vijf maanden van 2013 gaat het om 20.000 auto’s waarbij de BPM is bepaald op basis van een taxatie van de handelaar.

De importfraude neemt volgens de Bovag dit jaar explosief toe, omdat het aanbod aan tweedehands auto's in Nederland te klein is. Dat komt omdat in 2009 relatief weinig auto's zijn verkocht, auto's die nu op de tweedehandsmarkt komen. Door de schaarste worden er meer occasions geïmporteerd.

Lees ook op Z24

Auto importeren: wanneer loont het?

Dit zijn de meest exclusieve importauto's

Dit artikel is oorspronkelijk verschenen op z24.nl